tisdag 2 februari 2016

Flyktingfrågan

Flyktinglägren blir sönderslagna i hela Sverige



Personalen på flyktingförläggningen på Orust 
tvingades låsa in sig när en man slog sönder deras lokaler.

Men Bert Karlsson, vars bolag Jokarjo AB driver anläggningen, 
menar att företaget inte kan göra mer för personalens säkerhet.

– Regelverket är åt helvete, säger han
 och menar att det är myndigheterna som måste agera kring säkerheten.


Ett tjugotal personer var inblandade i ett storbråk på en Jokarjos flyktingförläggning på Orust.
Kaoset startade med att en man gick bärsärkagång
och slog sönder inredningen på förläggningen.


Vd:n Bert Karlsson är inte förvånad.

– Det är överallt i hela Sverige. 

Varenda anläggning har problem i dag, säger han.

Han säger att han under söndagen var i kontakt med landshövdingen i Västra Götaland för att diskutera problem på flyktingförläggningar.



– Jag sa till honom att man måste göra någonting med en gång. 

Vi ser det här innan och anmäler till Migrationsverket, 

men de kan inte göra något förrän det hänt. 
Vi är helt bakbundna, säger Bert Karlsson.
"Ska inte ha rätt till att söka"

Skaraentreprenören tycker inte att han och hans företag kan göra något annorlunda för att miljön ska vara tryggare för personalen.

– Vad ska vi göra? 
Vi har inte med den biten att göra, det är Migrationsverket. 
Vi tar dit vakter då och då och försöker, säger Bert Karlsson.
Men ska inte ni som företag garantera bättre arbetsmiljö för personalen?

– Men vi kan inte göra någonting. 
Vi anmäler till polisen men de gör ingenting
 förrän personerna gjort något. 
Migrationsverket kan inte göra någonting innan. 
Vi kan väl inte ha en vakt åt varje person som går där?

Bert Karlsson vill se hårdare tag från myndigheterna.

– Det bottnar i att regelverket är åt helvete 
och att man inte tar tag i det från myndigheternas sida. 
De som bryter mot lagen ska inte ha rätt att söka asyl.

Klagar




Otacksamma immigranter






Outbildade socialbidragstagare






Bussflykting



Man grabbade tag i kvinnas underliv på badhus
1 feb 2016

Vid femtiden på lördagen ringde en kvinna till SOS Alarm 
från Vattenpalatset i Vänersborg. 
Kvinnans dotter ska då ha blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp
i bassängen. 
Mycket tyder på att fler kvinnor är drabbade.

Enligt polisens presstalesman i Väst, 
Hans Lippens, kom larmet från Vattenpalatset 
in tio över fem på eftermiddagen i lördags. 
En polispatrull sändes till platsen 
och tog upp en anmälan om sexuellt ofredande. 
Någon misstänkt gärningsman 
ska då inte ha varit kvar på badhuset.

Läs även: Vattenpalatset förstärker efter larm om ofredanden

Som det verkar har fler kvinnor och unga flickor blivit utsatta 
för sexuella ofredanden. 
 Tre som säger att de har gjort polisanmälningar. 
Två av dem ska själva ha blivit tafsade på. 
I det tredje fallet var det en dotter som ska ha blivit jagad 
och tagen på rumpan. 
Enligt samtliga var det en vuxen man som tafsade.

– Jag gjorde polisanmälan när jag kom hem, berättar en av dem.
Hon höll sitt lilla barn i famnen, 
när mannen tog tag i hennes höfter 
och tryckte sig mot henne flera gånger.

– I det ögonblicket kände jag mig helt förlamad. 
Jag kunde inte släppa mitt barn ner i vattnet och inte försvara mig. Jag hade stenkoll på barnen efter alla rykten som går, 
men tänkte inte att det skulle kunna hända mig, berättar hon.

Mamman, vars dotter ska ha blivit jagad och nypt i rumpan av mannen, berättar att flickan blev både rädd och förtvivlad.

– Eftersom det var en vuxen man blev hon rädd 
och vågade inte säga något. 
Hon var rädd att han skulle göra något värre, säger hon.

Den tredje kvinnan berättar 
att en man mötte henne inne i den grotta som finns i badhuset 
och han där grabbade tag i hennes underliv.
– Jag blev mest förbannad, 
men jag har hört att yngre flickor har drabbats 
och jag är glad att det var jag 
och inte min dotter som råkade ut, säger hon.

På söndagseftermiddagen hade polisen i Trollhättan 
kännedom om två anmälningar 
om sexuella ofredanden på Vattenpalatset, 
men inre befäl Karl-Johan Främling utesluter inte 
att det kan finnas fler.

Det kan vara en fördröjning i våra system 
och det kan komma in fler anmälningar. 
Vi vill gärna ha in vittnesmål och anmälningar. 
Ibland är det ett mörkertal när kvinnor inte anmäler 
sådana här händelser, säger han.

Polisen kommer under måndagen att fortsätta utreda ofredandena.

– Vi har inga misstänkta än 
och vilken omfattning det rör sig om är vi inte säkra på ännu, 
men det här kommer att föranleda stora ansträngningar 
från vår sida, säger Karl-Johan Främling.
Filippa Bohlin




Sverige demokraterna blir Sveriges störstra parti


Afgan klagar på Svenskarna i Tunnelbanan


"Ensamkommande barn"



Flyktingarna slänger mat



Flyktingar attackerar svenskar


Mera kommer senare






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar